Alaf 15 - Berfikir di luar kotak!

Bagi sebarang maklumat lanjut atau penghantaran manuskrip kepada Alaf 15, harap dapat hubungi haryani@alaf21.com.my.

Tuesday, April 13, 2010

Kreatif tak semestinya bakat semula jadi.

Salam semua!

Ramai yang bertanya pada kami macam mana kalau ada minat menulis, tapi tak kreatif? Pada kami, kreatif tu boleh digarap. Tak semestinya lahir daripada bakat semulajadi. Untuk menjana idea kreatif ni, kita boleh lihat apa yang berlaku di sekeliling kita. Ada orang dapat idea daripada pengalaman orang lain, pengalaman sendiri, berita-berita dalam surat khabar, majalah, sesuatu yang berlaku depan mata, semua tu boleh dijadikan bahan cerita. Lepas tu, tokok tambah jadikan cerita tu lebih dramatik, tapi jangan sampai tak logik pula.

Mungkin anda semua ada cadangan bagaimana nak menjana idea kreatif, bolehlah beritahu kami di sini!

14 Comments:

At April 13, 2010 at 9:57 AM , Anonymous Anonymous said...

Salam,
dalam pos yang lepas, saya ada mengatakan bahawa saya telah menghantar manuskrip saya dan tidak mendapat sebarang maklum balas sama ada karya saya telah diterima ke dalam inbox Alaf 15 dan saudara/saudari khuatir bahawa Alaf 15 mungkin terlepas pandang pada karya saya dan meminta saya menyatakan nama saya. Nama pena yang saya gunakan adalah A. R. Farami.

 
At April 14, 2010 at 5:56 PM , Anonymous Anonymous said...

saya terbaca di satu laman web tentang genre yang dipanggil musical fiction dan saya mendapat idea untuk menulis novel dimana naratif diselangselikan dengan lirik lagu (atau mungkin juga sajak). Soalan saya, adakah alaf 15 menerima konsep sebegini?

 
At April 16, 2010 at 1:36 AM , Blogger Haryani Kamilan said...

Salam Saudara AR Farami- pohon berikan emel address dan juga tajuk manuskrip untuk rujukan.

anonymous: boleh2 hantarkan sahaja manuskrip anda.

 
At April 16, 2010 at 5:33 AM , Anonymous Anonymous said...

Salam,
emel address yg sy gunakan untuk menghantar manuskrip tersebut adalah rahim_rko@yahoo.com. Tajuk karya saya adalah Hantu Merah Tua.

 
At April 20, 2010 at 9:13 PM , Blogger Aidan Z said...

Assalamualaikum...

It depends. But for me, it always come back to 'reading'. you can't write if you don't read. There's so many good books out there. Just pick one of your interest, adapt the idea from it and turn it into your own...

InsyaAllah, sometimes with that as a starting point, everything else will become easier...

 
At April 22, 2010 at 11:55 PM , Anonymous noorbaizura mazlan said...

salam.......
adakah manuskrip yang perlu dihantar sekadar sinopsis atau yang penuh punya?

 
At May 1, 2010 at 11:19 PM , Anonymous Jelita said...

salam, selalunya hantar penuh punya..

 
At May 15, 2010 at 7:15 PM , Anonymous Anonymous said...

salam....
saya mempunyai beberapa idea untuk menulis cerita hantu... cuma mungkin bahasa saya x la sebagus mana....
bleh tak kalau saya hantar sahaja manuskrip saya?

 
At May 19, 2010 at 3:28 AM , Anonymous Anonymous said...

Saya ingin menghantar manuskrip.
adakah masih dibuka?

 
At May 25, 2010 at 7:30 PM , Anonymous Anonymous said...

Ingin tahu.

Saya berminat untuk tahu lebih lanjut akan alaf15 dan apakah kateria yang ditetapkan andai berminat untuk menghantarkan karya dan perlu dialamatkan ke mana?

 
At June 13, 2010 at 11:53 AM , Anonymous Anonymous said...

Manuskrip yg dhantar perlukah dengan comb binding? By the way, saya ada hantar soalan ni ke emel haryani@alaf21.com.my tp tak de balasan..dh beberapa hari saya tunggu..

 
At June 28, 2010 at 4:19 AM , Anonymous Anonymous said...

tolonglah kak! balas komen saya!

 
At July 1, 2010 at 11:20 PM , Anonymous Anonymous said...

Terus hantar soalan kepada Alaf21. Haryani Kamilan sudah tidak bersama Alaf lagi.

 
At November 27, 2011 at 6:16 PM , Anonymous Anonymous said...

salam wbt :) saya nilam saya baru 16 thun . hati kecil saya minat nak menulis novel . jadi saya cuba promte part 1 2 3 ,.di blog saya ,. teringin juga saya nak buat bku sndiri dan beri modal .untk bntu keluarga saya .skng sy jmpa blog ni . sebelum tuu blh tak melawat blog saya dan beri respon novel sy . kalau encik/tuan/puan ckp ok ... sy lbh semngt nak mnaip pnuhh .sbb sy 16 thn . kdg2 org tak pndg bakat saya hnya krn umur sy .harap sgt ni blog sy
http://happinessnil-d0llieschubbiesnil.blogspot.com/p/n0vel-bingkisanku.html

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home